Was het nou echt zo’n slechte zomer? Naar mijn idee viel dat best mee. Ik was tenminste vaak aan het strand, weekje Schiermonnikoog met mooi weer en laatst nog een week Den Haag in huis met grote tuin, lekker zonnetje. Ook een buitje, dat wel weer.

Niks nieuws onder de zon, echt een Nederlandse zomer en alle voorspellingen ten spijt blijft het afwachten of het nu wel of geen strenge winter gaat worden.

Is er veel gebeurd deze zomer? De drukte blijft de gemoederen bezig houden, onze zieke burgemeester kwam toch nog naar het Wallenoverleg afgelopen juli en werd vorige week nog in de Jordaan gespot met de Koning, er werd gewonnen en verloren met voetbal en vooral veel gewonnen met hockey en onlangs werd de fontein, of beter gezegd het waterkunstwerk van Mark Manders, op het Rokinplein geopend. Vanuit het Binnenstadsberaad is er vanaf 2002 aangedrongen op meer fonteinen en kunst langs en op de rode loper (Jack Cohen, ooit de godfather van de Zeedijk, was de grote animator achter dit project) en uiteindelijk is dit het resultaat. Best een succes maar er kan meer en er is nog veel rode loper te gaan. Het Rokin wordt trouwens prachtig en is een van de weinige straten in de stad die met recht een boulevard genoemd kan worden.

Tijdens de vakanties was het stadhuis zoals gewoonlijk weer nauwelijks bereikbaar en voor de meest simpele vragen moest je echt een enorme doorzetter zijn om ook maar enigszins antwoord te krijgen. Ook via de website was het een moeizame exercitie.

Soms jast het gemeentebestuur er nog een paar beslissingen doorheen net voordat de vakanties beginnen. Zo kreeg ik in de loop van augustus een bedankje omdat ik in het voorjaar via de digitale inspraak commentaar had gegeven op de plannen voor de zogenoemde “Sprong over het IJ”. Ik had voor drie van de vijf voorgestelde maatregelen gestemd zoals meer en grotere ponten, versneld de fiets- en voetgangerstunnel aanleggen en het metrostation Sixhaven alsnog uitvoeren. Ik was en ben tegen de voorgestelde bruggen en ik ben echt niet de enige. Wat schetst mijn verbazing dat de gemeente beweert dat 70% van de reacties voor de maatregelen hadden gestemd. Hebben ze alle maatregelen samen, als één pakket behandeld. Dus mijn voorstem voor een drietal maatregelen werd geteld als zijnde een voorstem voor het hele pakket. Typisch. Als dat bij iedereen zo is gegaan…

Nou ben ik echt niet zomaar tegen die bruggen. Maar ik vraag me af of er gedegen onderzoek is gedaan naar de effecten. De drukte op vooral de Buikslotermeerdijkpont wordt heus niet minder als er een Javabrug wordt gebouwd want waarom zouden fietsers, om over voetgangers maar niet te spreken, helemaal die kant op fietsen als ze nu niet of nauwelijks gebruik maken van de pont tussen de Hamerstraat in Noord en het Azartplein op het Java-eiland. Ook het feit dat de bruggen zeker zo’n drie keer per uur open moeten, wordt een beetje onder de tafel gemoffeld want er varen nu eenmaal schepen over het IJ met masten van meer dan 11 meter hoog, ga maar eens kijken bij de Schellingwouderbrug. Dat betekent vaak stil staan op de brug wat wel weer een mooi excuus zou zijn voor laatkomers.

Op dit moment giert de wind door de straten en klettert de regen tegen het raam. Hoeveel fietsers zullen er in deze omstandigheden voor kiezen om via de brug te gaan als ze binnen een paar minuten met de pont naar de andere kant kunnen komen ook al moet je soms wat langer wachten. Mmmmm.

De voorstanders zijn goed georganiseerd. Het zijn vaak architecten die zo’n opdracht wel zien zitten of zichzelf architect noemende designtypes. Dezelfden die het alsmaar over marktwerking hebben als het over huizenprijzen gaat of monotoon winkelaanbod. Ook projectontwikkelaars horen bij de voorstanders. Over de tegenstanders hoor je weinig. Er verscheen dit voorjaar een artikel in het lokale dagblad geschreven door Hans Gerson, voormalig wethouder van de stad en ooit ook directeur van de Amsterdamse Haven. Daar kwamen veel positieve reacties op. Hij pleitte voor een iconische tunnel in plaats van die iconische bruggen en ook vanuit het huidige management van het havenbedrijf stonden ingezonden brieven in de krant over de nadelen van bruggen die het ook nog eens praktisch onmogelijk maken dat een evenement als Sail nog op het IJ georganiseerd kan worden en over de cruiseterminal wordt helemaal gezwegen. Die moet weg. Wie ooit zo’n prachtig zeekasteel majestueus over het IJ heeft zien varen vraagt zich bijna moedeloos af of de bestuurders van Amsterdam nog wel van de stad houden. Terwijl er net begonnen is met het aanleggen van een grote zeesluis bij IJmuiden zodat ook alle grote schepen de stad kunnen bereiken.

Nu al rijp voor het programma “Kanniewaarzijn”.

Begin als eerste nu maar eens zo snel mogelijk met het aanleggen van metrostation Sixhaven en ga die tunnel graven. Als dat allemaal klaar is kun je pas goed bekijken of die bruggen nog een doel dienen.