ijHet is een feit dat de politiek altijd achter de feiten aanloopt. Je weet wel, ambtelijke molens. Maar soms is er dan iemand op het stadhuis die iets gaat roepen, oplossingen waarvan je nou niet meteen denkt van goh, wat zijn ze goed bezig daar of ja, dat zou weleens dé oplossing kunnen zijn of dat je denkt, jee dat ze daar niet eerder op gekomen zijn. Zo kwam een wethouder met het geniale idee om de cruiseterminal te verplaatsen naar het westelijk havengebied of desnoods naar Zaandam waar ze meteen handenwrijvend de plek al aan het uitkiezen zijn. Dit zou de drukte in de binnenstad belangrijk kunnen verminderen, volgens deze wethouder althans. Een miljoen mensen per jaar, meestal echtparen van middelbare leeftijd en gezinnen met kinderen die nu niet langer joelend de Wallen terroriseren en een spoor van vernieling achter zich laten. Hoe komt ze erop?

Zelfs van deze meestal onzichtbare wethouder geloven we niet dat dit haar overwegingen waren want de bruggenlobby, veelal van dezelfde politieke stroming van vrij en blij voor iedereen en met name voor mij, wil met alle geweld fietsbruggen over het IJ en daarvoor moeten de cruiseschepen wijken. Argument is de enorme drukte bij de ponten en de bereikbaarheid van het noordelijke staddeel met het oog op nog enkele duizenden bewoners extra in de nabije toekomst. Nu zijn er slechts 4 tunnels, een brug van oost naar noord en een stuk of 6 pontverbindingen. De NoordZuidlijn laat nog even op zich wachten maar komt er aan. Niet helermaal onbereikbaar zou je zeggen.

Vorige week fietste ik richting pont. Het waaide behoorlijk en het regende ook nog maar ja, ik had aan de andere kant afgesproken. Als er even verderop een brug was geweest bijvoorbeeld bij het Stenen Hoofd, dan had ik er met dit weer toch niet over gepiekerd om via de brug te fietsen. Met de Tolhuispont ben je in 3 minuten aan de andere kant. Als de pont net weg is of te vol dan komt de volgende pont er alweer aan en ben je er binnen zes minuten. Ik sta vaak langer op de bus of tram te wachten. De pont naar het NDSM terrein is ook druk voornamelijk met voetgangers. Die gaan veelal naar de horeca of evenementen daar en gaan sowieso de brug niet over. Ook de verbinding naar het IJplein gaat zo regelmatig dat je altijd binnen een aanvaardbare tijd aan de andere kant bent. En hoeveel bruggen moet je bouwen? Eén is nooit genoeg als je kijkt naar waar nu de pontverbindingen zijn. Dat gebied ligt behoorlijk ver uit elkaar. Bovendien wat vinden de bewoners er zelf van? Gevraagd in de Vogelbuurt? De Bloemenbuurt? De Waddenwegbuurt?

Bouw een ondergronds station bij de Sixhaven, de infrastructuur ligt er al, en een groot deel van de voetgangers gaat vanaf het CS ondergronds. Kost bovendien een fractie van wat een brug gaat kosten. Laat de cruisterminal met rust. Er is niets mooiers dan de statige zeekastelen het IJ op te zien varen. Een uniek verkoopargument voor toerisme dat van harte welkom is. Bruggen verstoren ook nog eens het zicht op het IJ dat al zoveel smaller is geworden door de bouw van IJdock, om maar iets te noemen. Natuurlijk niet vanaf de Adam Toren of het nieuwe stulpje van Won Yip maar dan hebben we het over een ander soort uitzicht. En waarom moet de stad altijd vergeleken worden met steden als Vancouver, Londen of Rotterdam. Daar hebben ze bruggen jazeker en Amsterdam heeft er heel veel maar niet over het IJ. Met onze goede pontverbindingen onderscheidt onze stad zich van andere steden die aan een rivier liggen. Tenslotte, hoe zou het met die pontverbindingen aflopen als er bruggen over het IJ komen. Zie je het voor je? Aanvankelijk geen punt hoor, ze mogen blijven. Misschien iets minder frequent en ook niet allemaal. Maar bij forse bezuinigingsrondes kun je je voorstellen wat er gaat gebeuren.

En nu mag de kermis ook niet meer op de Dam. Ik ben niet zo’n liefhebber van de kermis meer maar ik vind dat de Dam van en voor iedereen is. Desnoods één keer per jaar. Moet toch kunnen in een stad waar ieder jaar een hele week in het teken staat van Dance waarvan ik ook vind dat dat moet kunnen maar wat ook niet door iedereen omarmd wordt. Dit gemeentebestuur zoekt het in lapmiddelen om de drukte te beheersen. Die is er en noch het verplaatsen van de cruiseterminal of het bouwen van bruggen over het IJ, noch het verbieden van de kermis op de Dam, zet zoden aan de dijk zolang je het goedkope vermaak als pubcrawls, segwaytours en andere ongein onder leiding van (Tour&Tickets) gidsen de ruimte geeft in het centrum. Toeristen, waarvan het grootste deel bezoekers uit ons eigen land zijn, blijven komen want de aantrekkingskracht van de stad is groot. Ze zullen allemaal naar de Wallen willen net als naar de musea, de rondvaart en de winkelstraten. Leid handhavers op die in staat zijn om mensen aan te spreken op hun gedrag is maar één mogelijkheid. Maar vooral zouden we met z’n allen niet moeten willen dat het grote geld het voor het zeggen krijgt. Dat is alleen maar uit op zoveel mogelijk geld verdienen ongeacht wat dat de stad gaat kosten. Zet dus die miljoenen voor de bruggen in voor het bestrijden van illegale woningverhuur, witwassen, opdrijven van onroerendgoedprijzen door louche types en de vestiging van goedkope alleen op toeristen gerichte monocultuur.